РІДНОМОВНІ ОБОВ`ЯЗКИ БАТЬКІВ
( сформував видатний вчений, український державний, 
 культурний і церковний діяч Іван Огієнко )    

  

  1. Виховуйте своїх дітей тільки рідною мовою , бо тільки вона принесе їм найбільше духовних цінностей.
  2. Пам`ятайте, що діти вважатимуть за рідну тільку ту мову, що панує у вашій родині.
  3. Найцінніший грунт для духовного виховання сильного характеру - то рідна мова. Пильнуйте ж виховувати  такі потрібні для нації сильні характери, виховуючи дітей своїх тільки рідною мовою.
  4. Особа, що не зросла на рідній мові, загублена для нації, бо все життя буде безбатченком, і справи рідної нації будуть їй чужі.
  5. Коли батьки соромляться своєї рідної мови, будуть її все життя соромитись і їхні діти, а тому стануть чужі для свого народу.
  6. Коли маєте змогу, виховуйте дітей своїх тільки соборною лтературною мовою , бо вона відразу защіплює їм почуття єдності народу й дає найбільше духовних цінностей.
  7. Пильнуйте, щоб діти ваші читали книжки, писані тільки соборною літературною мовою.
  8. Пильнуйте всіма силами, щоб перша мова вашої дитини була справді материна, — своя рідна.
  9. Не забувайте, що дитина вважатиме тільку ту мову за рідну, якою говоритиме перші п`ять років свого життя.
  10. Хто не говорить рідною мовою і не знає своєї соборної літературної мови, той ніколи не буде правдивим патріотом  для свого народу.
  11. Дитина, вихована не рідною мовою, ніколи не буде для свого народу національно сильною й морально міцною.
  12. Кожний батько, особливо ж інтелігент, мусить говорити у своїй родині тільки літературною мовою, мусить вияснювати рідномовні гасла та обов`язки , завжди даючи добрий приклад своїй дружині та дітям, і завжди вимагаючи від них уживати чистої мови.
  13. Кожний батько, свідомий своїх національних обов`язків , повинен скласти для своєї родини бібліотечку з найкращих  творів українського письменства. У цій бібліотечці конче мусить бути і рідномовний журнал.
  14. Кожний батько повинен завжди пам`ятати, що найголовніший учитель рідної мови для своїх дітей —  він сам із своєю дружиною.


 

  ЯК ОЦІНЮВАТИ ШКІЛЬНІ  " УСПІХИ” СВОЇХ  ДІТЕЙ ?

 
    
Правило 1: заспокойтесь. Сконцентруйте свою увагу на диханні: один, два ... десять... Відчуйте спокій, рівновагу. Згадайте про свої колишні "успіхи”.А ось тепер можна починати розмову, а може... тільки послухати дитину, співчуваючи її невдачам, а може... допомогти розібратися в складній теоремі.Пам`ятайте, що спілкування в люті, роздратованості —  однаково, що ввімкнути в автомобілі "газ” і натиснути на гальма.

Правило 2: не поспішайте. Вічний педагогічний гріх , коли ми очікуємо від дитини все і тепер. Ми вимагаємо термінових успіхів. Нам потрібно, щоб дитина вчилась сьогодні добре, ми примушуємо її —  вона вчиться, але стає зубрилкою та ненавидить учіння, а може й... Вас.

Правило 3: безумовна любов. Ви любите свою дитину, незважаючи на її успіхи в школі. Вона відчуває вашу любов і це допомагає їй бути впевненою в собі  і подолати невдачі. А як же ставитися до невдачі...? Вона вас засмучує і...все.

Правило 4: не бийте лежачого. Двійка, а для когось і четвірка —  достатнє покарання, тому недоцільно двічі карати за одні і ті ж помилки. Дитина очікує від батьків не докорів, а спокійної допомоги.

Правило 5: щоб допомогти дитині позбутися недоліків, намагайтеся вибрати один — той, якого ви хочете позбутися  в першу чергу, і говоріть тільки про нього.

Правило 6: вибирайте найголовніше, порадьтеся з дитиною, почніть з ліквідації тих шкільних труднощів, які найбільш значущі для неї самої. Але якщо вас обох турбує, наприклад, швидкість читання, не вимагайте одночасно і виразності, і переказу. 

Правило 7 —  головне: хвалити —  виконавця, критикувати--  виконання. Дитина схильна будь-яку оцінку сприймати глобально, вважати, що оцінюють всю її особистість. У ваших силах допомогти  відокремити оцінку її особистості від оцінки її роботи. 

Правило 8 —  найважче: оцінка має порівнювати сьогоднішні успіхи дитини з її власними вчорашніми, а не тільки з державними нормами оцінювання і не успіхами сусідського Іванка. 

Правило 9: не скупіться на похвалу; будуючи стосунки з власною дитиною, не орієнтуйтесь лише на шкільні оцінки. Нема такого двійочника, котрого нема за що похвалити.

Правило 10: виділіть у морі помилок острів успіху, на якому зможе триматися, укорінюватися дитяча віра  в себе і в успіх своїх навчальних зусиль. Оцінювати дитячу працю потрібно досить індивідуально, тактовно. Саме за такого оцінювання у дитини немає ні ілюзії повного успіху, ні відчуття повної невдачі.

Правило 11: ставте перед  дитиною найбільш конкретні та реальні цілі, і вона спробує їх досягти. Не спокушайте дитину цілями, яких їй неможливо досягти.

Правило 12: не обривайте останню нитку. Досить часто дорослі вимагають , щоб до занять улюбленою справою (хоббі)  дитина виправила свої незадовільні оцінки. У ряді випадків така заборона має стимулюючий характер і справді спонукає дитину  до навчання. Але частіше буває так, коли справи з навчанням ще не дуже запущені та до нього ще є інтерес. Якщо ж до його вже немає , а у дитини є "хоббі” , галузь живого інтересу, то її треба не забороняти, а всіляко підтримувати ,бо це та ниточка, за яку можна витягнути дитину до активного життя у навчанні. 

     Для того, щоб усі правила виявилися ефективними, необхідно об`єднати їх в останнє: дитина повинна бути не об`єктом, а співучасником власної оцінки, її слід навчити самостійно оцінювати свої досягнення. Вміння себе оцінювати —  необхідний компонент уміння вчитися —  головного засобу подолання труднощів у навчанні.




 

  ЯК РОЗПІЗНАТИ ЗДІБНОСТІ ДИТИНИ ? 


 1. У вашої дитини чітко окреслені технічні здібності, якщо вона:

  • цікавиться найрізноманітнішими механізмами і машинами;
  • конструює моделі, апаратуру, сама шукає причини несправності механізмів, із задоволенням вирішує технічні головоломки;
  • ремонтує несправні механізми і прилади, використовує старі деталі  для створення нових іграшок, знаходить оригінальні рішення;
  • із задоволенням створює креслення і ескізи механізмів;
  • цікавиться спеціальною , навіть дорослою технічною літературою.

  2. Ваша дитина має музичний талант, якщо вона:

  • любить музику і музичні записи, намагається бути там, де звучить музика;
  • швидко і легко відгукується на ритм, мелодію, уважно прислуховуватися до них, легко запам`ятовує;
  • співає або грає на музичних інструментах, виконує твори з почуттям і настроєм;
  • створює власні мелодії;
  • навчилася або вчиться грати на будь-якому музичному інструменті.

  3. Артистичний талант проявляється у вашої дитини у тому, що вона:

  • часто, коли їй не вистачає слів, виражає свої думки мімікою, жестами і рухами;
  • намагається викликати емоційні реакції в інших, коли розповідає щось цікаве;
  • змінює тональність і виразність голосу, мимоволі наслідуючи людину, про яку йдеться;
  • охоче виступає перед аудиторією, особливо дорослою;
  • легко копіює звички, пози, вирази обличчя інших людей чи тварин;
  • пластична і відкрита до всього нового;
  • розуміє значення красивого або характерного одягу.

 4. У вашої дитини простежується підвищений інтелект, якщо вона:

  • добре розмірковує, чітко мислить, розуміє причини і мотиви вчинків інших людей;
  • легко і швидко засвоює шкільний матеріал;
  • ставить багато продуманих запитань, що відповідають ситуації;
  • читає книжки за власною програмою, що випереджує шкільну;
  • випереджує однолітків з навчання; однак не обов`язково має відмінні оцінки , часто говорить, що у школі їй скучно;
  • краще і ширше за однолітків інформована про події і проблеми, що її не стосуються особисто;
  • має почуття власної гідності і здорового глузду, розважлива і навіть обачна;
  • дуже сприйнятлива і спостережлива, швидко і не обов`язково гостро реагує на все нове і несподіване у житті.

   5. Чітко окреслений спортивний талант, якщо дитина:

  • енергійна і постійно рухається;
  • смілива, не боїться синців і подряпин;
  • часто виграє у спортивних іграх;
  • невідомо, коли навчалася спритно вправлятися з ковзанами, лижами, м`ячами;
  • краще за інших однолітків розвинена фізично і має гарну координацію рухів, пластична і граціозна;
  • віддає перевагу іграм, змаганням над книжками і спокійними розвагами;
  • здається, що ніколи серйозно не втомлюється;
  • копіює улюбленого спортсмена.

  6. У вашої дитини літературні здібності, якщо вона:

  • розповідаючи будь-що, дотримується обраного сюжету, не втрачає головної думки;
  • полюбляє фантазувати чи імпровізувати на тему реальної події, при цьому висвітлює її під новим і незвичним кутом;
  • користується в усних чи письмових розповідях такими словами ,що добре передають емоційний стан і почуття дійових осіб сюжету;
  • наділяє персонажів своєї уяви цікавими якостями, олюднює їх;
  • любить писати вірші, розповіді, не боїться створити роман про власне життя .

  7. Ваша дитина має здібності до наукової праці, якщо вона:

  • має яскраво виражену здібність розуміти абстрактні поняття і узагальнення;
  • вміє чітко висловити власну чи іншу думку або спостереження, може їх записувати, але не маючи на меті похизуватися цим, а для себе;
  • має пристрасть до науково-популярних видань чи статей, випереджаючи однолітків на декілька років, віддає перевагу саме цій літературі, а не літературі розважального спрямування;
  • часто намагається знайти власне пояснення причин різних явищ і подій;
  • із задоволенням створює власні проекти, конструкції, схеми, колекції;
  • не засмучується, якщо її винахід не підтримується іншими.

 8. Художні здібності вашої дитини проявляються, якщо вона:

  • не знаходячи слів, починає ліпити чи малювати, щоб виразити свій настрій чи почуття;
  • у малюнках відображає предмети, людей, тварин, ситуації у різноманітних проявах, а не зупиняється на тому, що найбільше вдалося;
  • виявляє серйозне ставлення до творів мистецтва, стає уважною і серйозною, коли розглядає скульптуру чи пейзаж;
  • маючи вільний час, залюбки ліпить, малює, комбінує матеріали і фарби;
  • намагається створити будь-який витвір, що має прикладне значення, - прикраси для квартири, одягу тощо;
  • сміливо висловлює власну думку про твори мистецтва, не соромиться їх критикувати, наводячи розумні аргументи.